• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

Beskatning av pokergevinster

Forfatter: Chief104

Chief104
Medlem siden 29/03-2011
Antall poster 622
Chief104 Postet 4. Mars 2012 22:23

Jeg har fått tilgang til en presisering fra skattedirektoratet ang. Beskatning av pokergevinster. Denne er helt fersk, ikke noe nytt, men en litt klarere beskrivning synest jeg da

Beskatning av pokergevinster
Artikkel, 1. mars 2012
Brev fra Skattedirektoratet om skatt på pokergevinster

1) Etter skatteloven § 5-50 første ledd er tilfeldige gevinster herunder gevinster ved konkurranse, spill, lotteri og lignende skattepliktig inntekt når verdien overstiger kr. 10 000. Beløpsgrensen gjelder for den enkelte gevinst, og ikke samlet netto inntekt gjennom året. Når gevinsten overstiger beløpsgrensen er hele gevinsten skattepliktig, ikke bare den delen som overstiger kr. 10 000.

2) Ved gevinstberegning etter skatteloven § 5-50 første ledd er innsatsen til den konkrete skattepliktige gevinsten fradragsberettiget, ikke samlet innsats for alle spill.

3) Beløpsgrensen, kr. 10 000, gjelder gevinstens størrelse før fradrag for innsatsen.

4) Turnering
Turnering spilles med chips. Alle starter med samme antall chips. Det spilles til én spiller sitter med alle chipsene. Premier gis ut etter hvilken plassering man får i turneringen. Spilleren kan ikke trekke seg ut av spillet før turneringen er slutt.
Skattdirektoratet legger til grunn at gevinst/premie over kr. 10 000 pr. turnering er skattepliktig. Ved gevinstberegningen gis det fradrag for kostnader som er direkte knyttet til den skattepliktige gevinsten som for eksempel startkontingent (buy in) og eventuelt senere rebuyes eller add-on.

5) Cashgame
Cashgame er enkeltspill. Det spilles én hånd om én pott. Potten utgjør samlet innsats fra bordets spillere. Spilleren med best gjenværende pokerhånd vinner potten. Ved cashgame på Internett kan spilleren spille på flere bord samtidig. Spilleren velger selv hvor lenge han vil spille.
Skattedirektoratet legger til grunn at beløpsgrensen på kr. 10.000 gjelder i forhold til hver enkelt pott. Overstiger gevinsten (potten) kr. 10.000 er gevinsten skattpliktig. Til fradrag ved gevinstberegningen kommer innsatsen til vinnerpotten.

6) Virksomhet
Skattedirektoratet har tidligere uttalt at gevinst ved pokerspill som hovedregel vil bli beskattet som tilfeldig inntekt etter skatteloven § 5-50, jf. over. Skattdirektoratet vil likevel ikke utelukk at det i spesielle tilfeller vil kunne ligge slik an at det kan reises spørsmål om gevinsten er vunnet ved virksomhet, jf. skatteloven § 5-30.
Vilkårene for å anses en inntektsgivende aktivitet som virksomhet er at aktiviteten:
• tar sikte på å ha en viss varighet
• har et visst omfang
• er egnet til å gi overskudd og
• drives for skattyters regning og risiko.
Om disse vilkårene er oppfylt beror på en konkret vurdering.
Hvis det foreligger virksomhet er samlet inntekt skattepliktig. Kostnader som er pådratt for å erverve, sikre eller vedlikeholde virksomhetsinntekten er fradragsberettiget, jf. skatteloven § 6-1.
Skattyter som driver virksomhet skal som vedlegg til selvangivelsen levere næringsoppgave, jf. ligningsloven § 4-4 første ledd. Den som er pliktig til å levere næringsoppgave er bokføringspliktig, jf. bokføringsloven § 2 annet ledd. Bokføringsplikten innebærer blant annet plikt til bokføring, spesifikasjon og dokumentasjon. Om når enkeltmannsforetak har plikt til å utarbeide årsregnskap fremgår av regnskapsloven § 1-2.

7) Beskatning av Lotto-gevinster m.v.
For Lotto-gevinster m.v. gjelder andre regler. Etter skatteloven § 5-50 annet ledd bokstav a er gevinster fra Norsk Tipping AS skattefri uansett gevinstens størrelse. Det samme gjelder for totalisatorspill som omfattes av omfattes av lov om totalisatorspill jf. bokstav b og for utlodning som omfattes av lotteriloven, jf. bokstav c.
Kostnader/spilleinnsatsen er ikke fradragsberettiget.

Utskrift fra http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Beskatning-av-pokergevinster/
Sist endret 4. Mars 2012 22:39

darkgunn
Medlem siden 08/05-2011
Antall poster 183
darkgunn Postet 4. Mars 2012 22:27

Den eneste fordelen jeg har med pokerstars.eu kontoen min....alt er skattefritt!!

Marianne
  •  
Medlem siden 18/09-2011
Antall poster 608
Marianne Postet 4. Mars 2012 22:27

Dæven..kommer til å få igjen en hel hæv jeg da

darkgunn
Medlem siden 08/05-2011
Antall poster 183
darkgunn Postet 4. Mars 2012 22:28

se nest siste setning marianne

Chief104
Medlem siden 29/03-2011
Antall poster 622
Chief104 Postet 4. Mars 2012 22:58

darkgunn skrev:se nest siste setning marianne

Den setningen gjelder lotto

Marianne
  •  
Medlem siden 18/09-2011
Antall poster 608
Marianne Postet 4. Mars 2012 23:16

Chief104 skrev:
darkgunn skrev:se nest siste setning marianne

Den setningen gjelder lotto
som selvstendig næringsdrivende skal jeg skrive av alt jeg bruker på pokærn som utgående utgifter som : papir, frimerker ect...

Chief104
Medlem siden 29/03-2011
Antall poster 622
Chief104 Postet 6. Mars 2012 22:42

må si jeg er litt overasket av at ingen komentere denne.. er det klareste svar den etaten har gitt ever

Teven44
Medlem siden 06/05-2011
Antall poster 32
Teven44 Postet 8. Mars 2012 10:12

Slik eg tolker dette, må det vere glimrende for meg som spiller mye SNG. Vinnar man da feks en sng med 500 bay inn er 1 premien Kr 7.850,- norske og slik eg leser artikkelen snakkes det om pr turnering ergo ikkje skattepliktig. Er dette rett forstått eller?

DonkPredator
Medlem siden 18/01-2012
Antall poster 125
DonkPredator Postet 8. Mars 2012 10:47

det er bare hvis du er regnet som hobbyspiller

Chief104
Medlem siden 29/03-2011
Antall poster 622
Chief104 Postet 8. Mars 2012 12:05

Teven44 skrev:Slik eg tolker dette, må det vere glimrende for meg som spiller mye SNG. Vinnar man da feks en sng med 500 bay inn er 1 premien Kr 7.850,- norske og slik eg leser artikkelen snakkes det om pr turnering ergo ikkje skattepliktig. Er dette rett forstått eller?

Ja, men det vil selfølgelig være en fordel å legge ved mailene fra der du spiller som viser gevinsten. Dersom du feks. vinner 10 på en uke med 9k Nok i første så skal du da kunne ta ut alt i en smell.
Men når du har med AS Norge å gjøre er dokumentasjon alfa og omega..

Er du "Pro" må du skatte for alt fra første krone.. men du kan da føre utgifter som reiser buyin ol som fradrag..

AcerJay
  •  
Medlem siden 01/02-2011
AcerJay Postet 8. Mars 2012 12:11

Om man har "vanlig" arbeid ved siden av som er hovedinntekten din så skal det ikke skattes av poker, for da er ikke poker din næringsinntekt.

Dvs at hvis man tjener 400.000 i året som vanlige skatteyter, så skal det gå greit å ta ut 200.000,- fra tilfeldige gevinster på poker uten at noen skal bry seg.

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 8. Mars 2012 12:34

Interessant tråd Chief

Nå så jeg AcerJay kom meg i forkjøpet

Men en ytterligere spesifikasjon av de 2 første punktene under hadde vært greit, spesielt når vi snakker om "omfang". Hvor langt ned i antall timer / bord pr dag / pr uke må vi for at det ikke har et omfang som kommer innunder inntekt fra virksomhet?

• har et visst omfang

Chief104
Medlem siden 29/03-2011
Antall poster 622
Chief104 Postet 8. Mars 2012 12:46

Palasokeri skrev:Interessant tråd Chief

Nå så jeg AcerJay kom meg i forkjøpet

Men en ytterligere spesifikasjon av de 2 første punktene under hadde vært greit, spesielt når vi snakker om "omfang". Hvor langt ned i antall timer / bord pr dag / pr uke må vi for at det ikke har et omfang som kommer innunder inntekt fra virksomhet?

• har et visst omfang

Sånn jeg har forstått dette, har du fast jobb med en inntekt som dekker dine normale utgifter og arbeider et normalt antal timer vil poker bli regnet som hobby. Feks. Jobber du i Nordsjøen 2 uker på 4 uker fri får du naturligvis bedre tid til hobby, enten det er poker eller Hardangersøm, en om du jobber på Rema.
Men skal forhøre meg litt om dette med mine kilder i skatte etaten..
[user_image]
[body_html]