• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

Bli med i kampen med å legalisere poker i Norge!

Legalisering
Medlem siden 24/02-2013
Antall poster 4
Legalisering Postet 24. Februar 2013 22:15

Hei Gaminghill!

Beklager at vi ikke har opprettet en tråd hos dere tidligere, men her kommer en oppsummering av hva som er postet på Donkr hittil. Vi prøver å holde diskusjonene på Donkr slik at det blir på en front og håper dere deltar der. Denne tråden vil bli oppdatert.

Vi vokser stadig både på Facebook og Twitter og har over 3000 likes og 240 følgere på nettsamfunnene. Hvis du ikke "liker"/"følger" er dette din enkleste mulighet til å støtte om legaliseringssaken! Og dele sakene du er enige i er også veldig virkningsfullt så flest mulig ser hva vi jobber med.

Svar på 7 kjappe av Unge Høyre, Unge Venstre og Fremskrittspartiets Ungdom er postet. Her er postene vi har gjort i den anledning:

Vi har startet prosessen med å hente inn meninger fra politikere og tenkte å dele en liten smakebit fra lederen i Unge Høyre, Paul Joakim Sandøy som også sitter i sentralstyret til Høyre:

1. Har du spilt eller kjenner du noen som spiller poker?
Ja, har spilt mye med gutta hjemme, og har også spilt på nett.

2. Synes du det er rart at Norge som eneste EØS-land ikke har legalisert poker?
Det er vanvittig.

3. Hvorfor tror du dette er tilfelle?
Fordi man har en illusjon om at forbudet motvirker spilleavhengighet. Da har man åpenbart ikke hørt om internett.

4. Visste du at poker er en folkesport med over 300 000 spillere og har hatt enorm vekst siste 10 årene i Norge? Hva tenker du om dette?
Ja. Jeg tenker at det er fint og flott, men så lenge pokerklubbene i Norge må operere illegalt, blir man dratt inn i kriminalitet. Les for eksempel http://www.na24.no/m/?articleId=3567564

5. Er du for å legalisere poker i Norge?
Ja.

6. Hva vil DU gjøre for å legalisere poker i Norge?
Fremme det på Høyres landsmøte i mai.

7. Tror du spillemisbruk oppdages og håndteres mer effektivt dersom poker legaliseres?
Ja. Legalisering muliggjør regulering. Det samme kan ikke sies om å late som om problemet ikke eksisterer.

Sveinung Rotevatn, leder Unge Venstre:

Ja, eg har spelt - men aldri for meir enn femtilappar. Men eg kjenner fleire som har spelt meir eller mindre på fulltid.

Ja. Men så er det jaggu mykje rart vi forbyr her i landet, til dømes profesjonell boksing.

Fordi vi framleis har eit nokså pietistisk forhold til mykje som har med "synd" å gjere. Det vil seie sex, alkohol, gambling m.m. Så skal det seiast at noko av dette i og for seg er bra, til dømes at vi har eit fokus på folkehelseproblematikken som følgjer med at folk gjer seg avhengige av rusmiddel og gambling. Men svaret er sjeldan totalforbod, men heller målretta tiltak for å hjelpe dei som eventuelt måtte få problem.

4. Visste du at poker er en folkesport med over 300 000 spillere og har hatt enorm vekst siste 10 årene i Norge? Hva tenker du om dette?
Ja, det visste eg. Poker er stort, og eg kjenner mange som spelar. Somme på heiltid. Som politikar har eg vanlegvis ikkje ei meining om det er bra eller dårleg at folk driv med ulike fritidsaktivitetar. Folk må sjølv velje kva dei brukar tida si på.

Ja.

Vinne valet, skifte regjering og foreslå det på Stortinget.

7. Tror du spillemisbruk oppdages og håndteres mer effektivt dersom poker legaliseres?
Ja, det meiner eg er heilt opplagt. Det er alltid lettare å oppsøkje profesjonell hjelp dersom man ikkje risikerer straffeforfølgjing.

Himanshu Gulati, formann Fremskrittspartiets Ungdom:

Jeg kjenner mange ungdommer som spiller poker. Jeg spiller også poker et par ganger i året selv, senest gjorde jeg det på fredag. Når jeg spiller i utlandet spiller jeg med pengesats.

Det er ikke bare rart, det er både patetisk og smålig.

Vi har en del politikere som mener at folk ikke bør få bestemme over hva de bruker sine egne hardttjente penger på. De samme politikerne mener det er greit at folk spiller pengespill dersom det er gjennom Norsk Tipping, men får et stort problem dersom noen skal hygge seg med venner og spille litt poker.

Jeg synes det er fantastisk. Poker er utrolig gøy, og en utrolig fin måte å ha det gøy med venner på.

Ja, og jeg ville feiret det med en stor turnering med venner og kollegaer.

Vi i FpU og FrP har gjennomført en rekke pokeraksjoner i utlandet for å få fokus på at poker på lovliggjøres. Vi setter i i februar i gang en kampanje på Facebook for å få fjernet forbudet mot både poker og en rekke andre ting.

Ja. Jeg mener uansett det ikke er riktig å forby poker, alkohol eller lignende ting selv om noen får problemer med dette. Vi skal hjelpe de som trenger hjelp, men det blir forbudt å innføre generelle forbud som rammer alle.

Flere oppdatering følger og forhåpentligvis vil mye spennende skje!
Sist endret 24. Februar 2013 22:41

LFCPAL
  •  
Medlem siden 10/02-2011
LFCPAL Postet 24. Februar 2013 22:29

Meget bra jobbet, har liket dere lenge på FB men nå følger jeg dere også på twitter

Informer
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Informer Postet 24. Februar 2013 22:50

Ja mange av våre brukere støtter deres gruppe på Facebook - vi "annonserte" for dere da dere startet facebook gruppen for ett drøyt år siden.

Keep up the good work - men informer oss gjerne litt her på GamingHill innimellom. Du har sikkert forståelse for at vi gjerne holder aktivitet på våre egne sider også framfor å sende dem til konkurrerende sider - vi er alle i samme båt

Legalisering
Medlem siden 24/02-2013
Antall poster 4
Legalisering Postet 26. Februar 2013 09:40

Leder for Senterungdommen Sandra N. Borch svarer “Ja” på vårt spørsmål om hun spiller poker. Hennes ungdomsparti har tatt et tydelig standpunkt i legaliseringssakes ved sitt vedtak på landsstyremøte i fjor:

“Ja” til legalisering av poker!

Poker er i dag verdens mest spilte kortspill. I følge en markedsundersøkelse fra Synovate i 2010 om kortspillets posisjon i befolkningen viste tallene at rundt 300 000 nordmenn spiller poker med penger som innsats. Kun 18% av befolkningen støtter et totalforbud av spillet. 21% av nordmenn i aldersgruppen 15-24 år spiller poker. Spillingen dreier seg om alt fra hyggelige pokerlag med venner og offisielle turneringer i utlandet til nettbasert pokerspill med utenlandsk opphav. Senterungdommen mener det er feil å kriminalisere pokerspill i Norge, samtidig som det er lite hensiktsmessig. Vi mener det er bedre å legalisere poker slik at det blir avkriminalisert og heller kan reguleres og overvåkes etter gjeldende norske lover.

Spillavhengighet er et samfunnsproblem som Senterungdommen tar veldig alvorlig. Vi mener likevel ikke at en legalisering vil føre til flere avhengige, men heller at det med økt åpenhet vil bli lettere å håndtere problemet.

Selv om Norsk Tipping i dag har monopol på legaliserte pengespill i Norge, hindrer ikke dette utenlandske selskap fra å omgå regelverket og likevel tilby pengespill på et konkurransedyktig nivå for den norske befolkningen. Disse utenlandske selskapene kan i stor grad operere fritt utenfor det norske lovverket. Vi mener derfor at det er bedre å legalisere poker slik at det blir mer åpenhet og bedre kontroll over dette spillet, som også er en sosial hobby for veldig mange. Legalisering vil forhåpentligvis være med på å fjerne noen av de lysskye aktørene på markedet.

Senterungdommen ønsker derfor:
- Å åpne opp for offisielle og lovlige pokerturneringer på norsk jord.
- At det ikke skal være forbudt å spille poker i sosiale lag på privat basis.
- At utenlandske pokernettsteder skal kunne etablere seg i Norge mot at de underlegges norsk lov.

Legalisering
Medlem siden 24/02-2013
Antall poster 4
Legalisering Postet 16. Mars 2013 12:32

Har spilt poker i 50 år,og kjenner hundrevis av pokerspillere

Det er jo helt utrolig at poker er forbudt i Norge da det er verdens mest utbredte og fineste spill. Til og med inntatt i International Mind Sports Association og annerkjent som en tankesport på lik linje med sjakk og bridge!

Fordi Norsk Tipping har for mye makt. Det drives jo som ren mafiavirksomhet.

Vet jo det, og det blir bare mer utbredt hver dag. Her er det myndighetene som er kriminelle ikke pokerspillere som de har fått det til.

100%

Vet ikke hva jeg kan gjøre, men vil gi min støtte til alle som gjør noe.

Absolutt,men nekter å tro at poker gir mye spillemisbruk nettoppp fordi det er et ferdighetsspill og ikke et lykkespill.
Sist endret 16. Mars 2013 12:36

Legalisering
Medlem siden 24/02-2013
Antall poster 4
Legalisering Postet 10. April 2013 19:13

Neste pokerspiller som svarer på våre 7 kjappe er Eirik Rud Iversen. Han tok pokernorge med storm da han i sitt første norgesmesterskap ble norgesmester i Heads-Up. Eirik ser fram til at poker blir legalisert i Norge!

Ja

Ja

Tror nok det er mye lobbyvirksomhet fra Norsk-Tipping mtp. spillmonopol. Hvis NT ser at de kan tjene penger på det etterhvert tror jeg veien mot legalisering blir kortere

Visste at det er mange som spiller, og årsaken er nok større markedsføring og medieomtale. Pluss at det er jo et fantastisk morsomt spill!

Ja selvfølgelig. Slik situasjonen har blitt siste tiden er ganske skremmende og håper veldig på en legalisering slik at folk kan spille poker i ordentlige former uten å være bekymret lenger.

Usikker, tror nok jeg skal overlate den jobben til folk med litt mer greie på slikt enn meg, men støtter opp hvis mulig.

Ja, gjør vel det, men jeg tror ikke spillgalskap er så alvorlig i poker som folk skal ha det til. Kjenner flere som er spillegale på andre områder, men som klarer holde seg i skinnet når det gjelder poker. Er nok andre steder som er mer utsatt en poker der.
[user_image]
[body_html]