• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

En taxi til besvær

Forfatter: AcerJay
Kategori: Off topic

AcerJay
  •  
Medlem siden 01/02-2011
AcerJay Postet 9. Januar 2012 23:56

Bakgrunn: Jeg drikker aldri alkohol, men synes det er artig å være ute blant folk i helgene. Da blir det endel kjøring på kompiser til og fra vors, uteplass og nach.
Dette har selvsagt blitt observert av de lokale taxisjåførene som jeg via andre får høre at de regner med jeg er ute å kjører pirat igjen..
(Jeg har en ganske iøynefallende bil, så en 5-6 turer frem og tilbake blir sett)
Men det er bare moro at jeg må kjøre noen turer, uten at jeg krever noe for det.

Så skjedde dette i juni for 2.5 år siden, på en fest i kommunen jeg bor i.
DDE hadde spilt og taxikapasitene var veldig dårlig i forhold til folk som skulle hjem.
Jeg hadde dratt hjem til en nabo på nach og så ringer Andrè fra hotellet og lurer på om jeg kunne kjøre han hjem til nabokommunen, en ca 14km tur.
Egentlig ville jeg ikke, men kompis som jeg er så kjører jeg til hotellet. I mellomtiden har Andrè alikevel ringt taxi fra kommunen han skal til og de har kommet for å hente han.

Da jeg ankommer hotellet ser jeg Andrè og en kompis av han akkurat iferd med å stige inn i taxien, men da de ser meg springer de heller til meg og hopper ombord i min bil.

Vi blir stående litt og før jeg rekker å kjøre kommer taxien og stiller seg rett fremfor meg, WTF ?
Det blir litt diskusjoner mellom Andrè og taxisjåføren, men så ser jeg en åpning og vi kommer oss avgårde til nabokommunen.

Vel fremme blir jeg stående og prate med en jente og så kommer det en taxi som kjører sakte forbi meg flere ganger.
Har i ettertid fått vite at de tok bilnummeret mitt og skulle anmelde meg.

Jeg hørte aldri noe mere til saken før det ble 2.juledag og vi var igjen i nabokommunen på festligheter.
Ble noen kjøreturer på meg den kvelden, er jo bare gøy når man treffer kompiser/jenter som vil hit og dit.
Selvsagt gikk nok praten blant taxisjåførene igjen..
Klokka ble 05 og det var på tide å dra hjem. En annen kompis, Eirik, skulle sitte på meg. Men han hadde ødelagt telefonen sin og siden han var et stykke unna meg og full, så ser han som eneste utvei å gå inn på taxisentralen og spørre om de har nummeret mitt.
Han blir pælma rett ut !

Jeg blir jo litt prosert over hvor fiendlig de skal være mot meg, men jeg skjønner jo at mange andre kjører pirat og da kan vel ikke taxisjåførene forstå at jeg bare er der for underholdningverdien.
De siste to årene har jeg flere ganger hatt lyst å sende inn en sliten, full type på taxisentralen, bare for å spørre etter nummeret mitt, for å se reaksjonen deres. Men det har nå ikke blitt.

Traff igjen Eirik denne jula og jeg lovde han å skrive dette her, samtidig som vi kokte ihop en ny plan i slaget mot taxisjåførene !

Hevnens time ?
Til sommeren da det er et stort arrangement i nabokommunen, hvor rebelsk hadde det ikke vært å gjort følgende:
Jeg fikser 4-5 ungdommer som helt frivillig stiller opp med sine biler og jobber gratis for meg hele kvelden.
Gratis elementet er viktig her..

På arrangementet går vi rundt og deler ut flyers/visittkort/det som funker.
På disse står noe sånt:
"Vil du komme deg gratis hjem i natt?
Vi synes det er for mye fyllekjøring og da taxikapasiten er alt for dårlig her,
ta heller å sitt på med oss og kom deg trygt hjem!
Ring xxxx xxxx eller se etter oss ved utgangen."

Ved utgangen står vi og guider folk til bilene, som vi har klistra en plakat på "Gratis skyss hjem i natt"
Her er det viktig at alle sjåførene overholder gratistingen. Ellers kan reglene gå imot oss..

Så, hva er lovligheten her?
-Må vi ha tillatelse til å spre budskapet i papirform, eller er det kun muntlig som gjelder ?
-Burde vi si fra til politiet på forhånd, i tillfelle opptøyer ?
-Kan man bli bøtelagt for å stjele kunder fra de som har taxiløyve?
Vi står jo på en offentlig vei, ikke på selve taxiplassen..
-Skal man alltid få beskjed hos politiet at noen har anmeldt deg?
-Annet de kan "ta meg" på ?

Til info: ingen taxisjører har kommet, eller vil komme til skade på dette.
Jeg bare synes det er litt moro å drive gjøn med en alt for surken bransje.

Theriver90
Medlem siden 24/10-2011
Antall poster 384
Theriver90 Postet 10. Januar 2012 00:06

Kjør på!

osmark
Medlem siden 01/02-2011
osmark Postet 10. Januar 2012 00:20

Syns heller du burde snakke med taxisjåføren(regner med det ikke er så veeeeldig mange sjåfører der). Forklar dem greia. Om de ikke skjønner det da har du lov til å drive litt ap med dem.

Tipper du ikke hadde blitt så nøgd om jeg kom med en semitrailer og delte ut gratis brød, melk, tobakk, ribbe og julemarsipan utenfor lokalbutikken innerst i fjorden.

Gurba
Medlem siden 21/02-2011
Antall poster 273
Gurba Postet 10. Januar 2012 01:17

Vet ikke helt hva som er lovlig og ikke lovlig.. jeg driver og kjører en del taxi, og det er på landet.. oppserverer at flere biler er ute og kjører og for min del er d ok for vi har ikke kapasitet til å ta alt. Ang d å kjøre pirat og kjøre venner er foskjelige ting, når fremede setter seg inn i bilen din og du krever penger for det er det pirat kjøring. Men viss kompiser av deg ringer fra en fest, du kommer og kjører dem hjem uten betaling. Da er d ikke pirat, men de kan velge å betale deg uten at du krever noe, da er det vell ikke pirat heller. Jeg skjønner at de reagerer, så hvis jeg har vert deg ville jeg event ha snakka med de.
Skal man alltid få beskjed hos politiet at noen har anmeldt deg?
Ja, viss du er anmelt så skal politiet ringe deg og event ta deg med på avhør.
-Kan man bli bøtelagt for å stjele kunder fra de som har taxiløyve?
Det tror jeg du kan bli, kan event høre med han jeg kjører taxi for hvordan reglene er og komme tilbake til deg.

Kan vel avslutte med at de kan ikke gjøre noe så lenge du ikke tar betalt for turene du kjører, og at du kjenner de som sitter på.

st1p
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 84
st1p Postet 10. Januar 2012 19:32

Har personlig endel erfaring med taxibransjen på "småplasser", og kan opplyse om at de, uten tvil, fortjener tyn. De oppfattes, av mange, som griske, maktsjuke og grinete. Unleash the dragon, Acer!

Gurba
Medlem siden 21/02-2011
Antall poster 273
Gurba Postet 10. Januar 2012 19:35

st1p skrev:Har personlig endel erfaring med taxibransjen på "småplasser", og kan opplyse om at de, uten tvil, fortjener tyn. De oppfattes, av mange, som griske, maktsjuke og grinete. Unleash the dragon, Acer!

Ikke dra alle under en kam da,, jeg kjører på en liten plass.. Men ingen ting er som servisen til leksvik taxi

Marianne
  •  
Medlem siden 18/09-2011
Antall poster 608
Marianne Postet 10. Januar 2012 20:18

Tut å kjør! vi har mye av det samme probleme. slike taxi sjåfører med monopol burde lære seg takt og tone ikke minst at service er noe de kommer lengst med....

st1p
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 84
st1p Postet 10. Januar 2012 21:19

Jeansson skrev:
st1p skrev:Har personlig endel erfaring med taxibransjen på "småplasser", og kan opplyse om at de, uten tvil, fortjener tyn. De oppfattes, av mange, som griske, maktsjuke og grinete. Unleash the dragon, Acer!

Ikke dra alle under en kam da,, jeg kjører på en liten plass.. Men ingen ting er som servisen til leksvik taxi

For all del; påstår IKKE at det er slik overalt.

anrimo
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 808
anrimo Postet 11. Januar 2012 09:32

Ser at Acerjay har hatt opplæring som "gratis sjåfør" i Riga

aviena
Medlem siden 25/09-2011
Antall poster 326
aviena Postet 11. Januar 2012 12:49

Kom te Trondheim i helga å kjør mæ hjem når æ e for full te å skjønn koss land æ e i, TY.
[user_image]
[body_html]