• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

Hvordan vinne NM - Dag 2 Strategi

dmmikkel
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 174
dmmikkel Postet 14. April 2011 14:02

NM DAG 2

Dag 1

Gratulerer! Du foldet deg videre til dag 2. Mens den første dagen var veldig kjedelig, med mye kasting, så vil dag 2 være en dag full av action.

På dag 1 ryker omtrent halvparten av feltet ut, men på dag 2 overlever bare 20-30% av spillerne. Blindene går opp og stackene blir mindre i forhold. Dette betyr at de fleste vil være involvert i en rekke all-in-situasjoner.

Tidlig på dag 2

Mange shortstacker er sjeleglade for å ha kommet til dag 2 og skal nå prøve å doble. Derfor bør du holde deg unna for mye trøbbel de første to blindenivåene. Vent på gode hender, og sett småstackene all-in.

Shortstack

Dersom du er shortstack selv er det om å gjøre å få deigen på ved første og beste anledning. Med short mener jeg at du har rundt 11 bigblinds eller mindre. Gode situasjoner er alle par og esser så lenge det er kastet til deg. Jo senere posisjon jo bedre, selvsagt, men ikke vær redd for å få deigen på. Det verste som kan skje er at man blør anter og blinds helt til du har så lite at du aldri får kast fra blindene.

Hvis du derimot har litt stack selv og sitter i blindene, skal du ikke være redd for å syne shortstacker som går all-in. Har du en halvgod ess eller et par, er det som regel korrekt å syne. Vær selvfølgelig litt mer forsiktig mot tighte spillere.

Mellomperioden

Perioden etter startfasen og frem til man nærmer seg pengene kan være vanskelig. Folk spiller ikke like løst som de første 1-2 timene, men heller ikke så tight som på bobla. Det finnes gode muligheter for å stjele blinder, og man blir sjeldent spilt tilbake på, men man blir veldig ofte synt og må se flopp.

Når man høyner før flopp, bør det være en 2.5 ganger bigblind. Det er nok til at man ikke får for mange syn når man har gode hender, og ikke så mye at det ikke lønner seg å prøve å stjele fra sen posisjon.

Stjeling

Hvis det er kastet frem til deg i sen posisjon, kan du godt forsøke å høyne for å ta ned blindene. Et raise på 2.5 ganger bigblind betyr at dersom alle kaster seg for deg halvparten av gangene, så vil det lønne seg å stjele.

Når du stjeler er det viktig å ikke involvere seg for mye etter flopp. Du må huske på at du høynet med en marginal hånd, og hvis noen synte deg, så hadde de deg mest sannsynlig slått før flopp. Derfor må du være forsiktig, spesielt når du bare treffer et par. Hvis du er i posisjon liker jeg å by på flopp, og så checke bak på turn hvis motspiller ikke kaster. Da får jeg sett hele bordet, for prisen av et continuation bet på flopp.

Hvis jeg er ute av posisjon velger jeg veldig ofte bare å checke og så kaste hvis motspiller byr. Kommer det ess i flopp kan det være lurt å prøve seg med et bet på flopp uansett, siden motspiller sjelden sitter på en dårlig ess.

Boblespill

Når det begynner å nærme seg pengene, våkner de gode turneringsspillerne til liv. Jeg har to forskjellige gir jeg veksler mellom. Det ene er komplett maniac som raiser og re-raiser alt som er, det andre er en tight-aggressiv variasjon hvor jeg sitter mer bakpå og stjeler en gang i blandt.

Hvis du ikke har mye erfaring med boblespill så anbefaler jeg at du går for den siste varianten. En velplassert høyning med jevne mellomrom kan være en stabil måte å bygge stack på. Du beholder det tighte imaget du gjerne har bygget i timene frem til bobla, og unytter det til det fulle.

For de mer avanserte så liker jeg maniac-imaget. Dette betyr at alle motspillerne vet at de må risikere alt for å involvere seg, og vet at du ikke er redd for å involvere deg med en dårligere hånd. Dette gjør at kun de tøffeste motspillerne tør å spille tilbake på deg uten å ha en god hånd. Selv om de fleste vet at de sannsynligvis har beste hånd, så tar de ikke sjansen.

I boblespill må man følge veldig godt med på dynamikken rundt bordet. Hvis jeg merker at jeg har et aggressivt bord, så må jeg forvente å bli re-raiset veldig ofte. Hvis jeg i tillegg har en 12-20 bigblinds, hender det at jeg i stedet for å stjele heller venter på muligheten for å gå all-in over noen andre sin høyning. Da får jeg alltid siste slaget og slipper å blø viktige chips på å prøve å stjele fra aggressive motspillere.

Har jeg under 12 bigblinds er det ett move som gjelder: all-in. Prøv å push på stacker som ikke har råd til å syne uten å ha en god hånd. Dette er stacker fra 8 til 25 bigblinds.

Bag 'em and tag 'em

Skulle du komme i pengene og overleve til dag 3: Gratulerer. I morgen kommer en strategi-artikkel for spillet i den fasen av turneringen.

Hvis du skulle ha noen spørsmål, kan du svare på denne tråden.
Sist endret 14. April 2011 15:15

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 14. April 2011 23:32

Godt skrevet, gleder meg til neste artikkel

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 15. April 2011 06:55

I et tenkt scenario på dag 2 i mellomperioden. Du har average stack, og det sitter to bigstack, rett på hver side av deg som er veldig aktive i de fleste hender. Du får sjelden se en billig flopp. Avventer du ytterligere noen levels med mindre du får premium hands, eller lar du deg ikke affektere av den aggresive stilen?

btnilsen
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 9
btnilsen Postet 15. April 2011 07:00

Enig, bra lesning

dmmikkel
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 174
dmmikkel Postet 15. April 2011 07:45

[quote=
Palasokeri
]I et tenkt scenario på dag 2 i mellomperioden. Du har average stack, og det sitter to bigstack, rett på hver side av deg som er veldig aktive i de fleste hender. Du får sjelden se en billig flopp. Avventer du ytterligere noen levels med mindre du får premium hands, eller lar du deg ikke affektere av den aggresive stilen?

Det er en kjedelig situasjon. Jeg tror jeg hadde begrenset stjelingen til tidlig pos og utg. Da er det mindre sjanse for at han bak meg involverer seg.

Dersom han til høyre raiser pre-flop, kan man ta seg en re-raise i ny og ne med litt varianthender.

Maciver
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 23
Maciver Postet 15. April 2011 09:03

Siden turneringen går på Balkan, så følges oppskriften slavisk...
Veldig nyttige reminders i både dag 1 tråden og i denne! Veldig godt formulert!
[user_image]
[body_html]