• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

Hvordan vinne NM - Dag 3 Strategi

dmmikkel
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 174
dmmikkel Postet 16. April 2011 00:09

Dag 3

Så du klarte å skvise deg inn i pengene? Vel, da er det på tide å komme seg til finalebordet også. Det er dette dag 3 handler om.

Tidlig på dagen

Alle har nådd pengene, og mange av de som har blindet seg ned i tiden før pengene vil nå se seg nødt til å gamble litt mer. Derfor gjelder det samme som på starten av dag 2. Spill tight og prøv å plukke ut shortstackene.

Generelt

Dag 3 er egentlig ganske lik dag 2. Spillet et løst i starten og blir progressivt tightere etterhvert som man nærmer seg finalebordet. Den store forandringen er at det selvfølgelig er en større overvekt av gode spillere enn det var på dag 2. Dette betyr at spillet er mer aggressivt.

Det som skiller klinten fra hveten blant turneringsspillere, er hvor flink og hvor rask man er til å tilpasse seg dynamikken på bordet. Mye kan man forutse bare ved å titte rundt bordet. Sitter det mange gamlinger og damer, så blir spillet tight og du kan stjele masse. Sitter det fullt av bleike pubertale pizzatryner så kan du forvente å bli straffet bare du tenker på å høyne.

Posisjonen til disse menneskene har også mye å si. Har du løse og aggressive spillere til venstre, så må du spille tightere, eventuelt kompensere med å 4-bette på bløff en gang i ny og ne. Slik 4-betting kan være veldig profitabelt, men medfører høy risiko. Det er også viktig å påpeke at når 18-åringen til venstre for deg re-raiser deg for tredje gang på rad, så er AJ nuts. Glem alt Harrington har sagt og få det på.

Har du galningen til høyre for deg, vil livet være betydelig lettere. Da kan du stjele når han kaster, og en gang i ny og ne kan du straffe ham når han stjeler.

Uansett gjelder det samme som på dag 2: Er du erfaren med turneringer, så er det bare å kjøre på hvis bordet tillater det. Hvis ikke anbefaler jeg en litt roligere stil med et tightere image. Målet er da å være helt anonym og bare stjele en gang hver andre runde eller noe i den duren.

Finalebordbobla

Veldig ofte vil nivået være veldig tøft så sent i turneringen, men du vil alltid fine svake punkt; spillere som ikke har mye erfaring og som ikke har guts til å forsvare seg så hardt som de burde.

Metagame for de avanserte

Forbehold: Hvis du ikke har mye erfaring med live-turneringer bør du ikke vurdere å implementere noe metagame i strategien din.

Jeg har et maniac-image, det burde være kjent for de fleste. Det skyldes selvsagt at jeg spiller litt løsere og mer aggressivt enn de fleste, men det er også nøye planlagt. Det beste imaget når du skal stjele er åpenbart et tight image, men skal du stjele mye så er det helt umulig å opprettholde. Derfor flipper jeg helt over i andre enden av skalaen. Jeg gir inntrykk av å være løsere og galnere enn jeg faktisk er.

En situasjon jeg ofte befinner meg i er at jeg har høynet med noe skrap, la oss si K4 off-suit, og så har bigblind eller smallblind gått all-in for en 12-13 bigblinds. Jeg sitter gjerne med en stack på 40-50 bigblinds. Isolert sett her er et syn et dårlig spill, men imaget man får er at folk må risikere alt for å spille med deg. Dette vil gjøre at folk tenker seg om to og gjerne tre ganger før de går all-in over dine høyninger.

For mange er ikke dette så veldig nytt, men jeg legger mye vekt på HVORDAN jeg gjør det. Det er ikke snakk om noen tenkepause eller evaluering før jeg caller. For meg er det viktig at chipsene flyr inn i potten samme millisekund som det blir min tur. Dette kan jeg gjøre fordi jeg allerede før jeg høyner har vurdert situasjonen, sett et behov for å forsterke imaget, sett på stackene bak meg og vet på forhånd hvem jeg caller.

Dette gjorde jeg på dag 3 av WSOP Main Event i 2008. Jeg høynet på knappen med en dårlig konge. Smallblind gikk all-in, bigblind tenker litt, og i samme hundredel som bigblind kaster så syner jeg og viser stolt opp korta. Han hadde et lavt par som sto hele veien til banken, men de neste to timene fikk jeg styre hele bordet og doblet stacken før jeg ble flyttet til et annet bord.

Jeg vil presisere at dette er en strategi for de ytterst få, og kun er for de som har vært ute en vinternatt før. Det krever at man allerede har et løst image og at man har stacken og viljen til å kjøre over bordet den neste timen.

Lykke til

Med dette ønsker jeg alle lykke til på dag 3, så skal vi se om det ikke blir en artikkel om finalebord-spill også.

Spørsmål besvares i tråden.

Acid
Medlem siden 01/02-2011
Acid Postet 16. April 2011 02:59

btnilsen
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 9
btnilsen Postet 16. April 2011 06:32

[user_image]
[body_html]