• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

Kaffe- Hva er best?

Forfatter: IronLion
Kategori: Off topic

IronLion
Medlem siden 20/11-2011
Antall poster 306
IronLion Postet 30. April 2012 07:16

Nå som jeg blir eldre og eldre merker jeg at kaffe blir mer viktig. I student tiden var det jo bare å slenge i seg en instant kaffe liksom, det funker ikke nå.

For tiden kjøper jeg Zoegas Skåne rost bønner og knuser dem selv. Det er ganske "ferskt og fresht" men mye vil ha mer. Jeg er på utkikk etter den ultimate kaffe opplevelsen =)

Bør man investere noen tusen i en maskin og kjøpe til kapslene( som er ca 4kr koppen ) ?, finns det en ferdig malt kaffe jeg bare må prøve? eller er det best å mose bønnene selv som jeg gjør nå?

Badbompy
  •  
Medlem siden 01/04-2011
Antall poster 888
Badbompy Postet 30. April 2012 08:06

Er nok det beste og male de selv da får du fersk og god aromatisk smak.
Finnes masse smaker og typer .Det og spørre en kaffe forhandler eller barrista er nok det beste. Da de sitter på masse kunnskap.

IronLion
Medlem siden 20/11-2011
Antall poster 306
IronLion Postet 30. April 2012 08:16

tenkte kanskje det var noen her med erfaringer innom kaffe =) Kan jo alltid oppsøke en ekspert også.

Noen spesifikke bønner som er bedre enn andre. ( liker sterk kaffe )

Her i St. Holm har de starta å kopi selge kapsler til kaffemaskiner. De fleste har jo patent, men når prisen ligger på 4kr koppen er det ett bra marked å lure seg inn i.

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 30. April 2012 11:42

Jeg har drikket kaffe hver dag de siste 35 årene, og har vel blitt nokså kresen etter hvert som årene har gått. Jeg har en liten kjøkkenmaskin for å male kaffebønnene, men bruker den altfor sjelden. Men de gangene jeg har brukt den, var det kaffe bønner fra Kenya som ble foretrukket, jeg kommer bare ikke på navnet akkurat nå.

Av filtermalte typer foretrekker jeg Zoega, som jeg oppdaget ved en tilfeldighet på en harrytur for noen år siden. Heldigvis får du kjøpt dette merket i norske butikker nå. Den er mørk og fyldig, og gir en god ettersmak hvis du blander riktig mengde kaffe og vann. Det er her mange ødelegger kaffen.

Men like viktig som kaffen, er valget av kaffetrakter som gir kaffebrygget en riktig temperatur. Mitt valg her er Moccamaster.

Jeg har ikke kommet så langt med tanke på å investere i en skikkelig kaffemaskin, men vil gjerne vite om andres erfaringer på dette området.

Jannis
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 74
Jannis Postet 30. April 2012 12:50

Anbefaler ikke kapsel- maskin, kjøp heller en maskin som maler bønnene, og lager kaffen med et trykk, disse har gjerne melkesteamer også som gir deg muligheter til og lage alt du vil når det kommer til kaffetype er det jo bare og spørre etter anbefalinger i din lokale kaffebutikk, så er det bare og prøve seg frem Elkjøp har jevnlig kampanjer på slike til rundt 2000-lappen

Jannis
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 74
Jannis Postet 30. April 2012 12:58

Feks http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/kaffe/TK52001/siemens-kaffemaskin-tk52001
Kommer som sagt tilbud på slike maskiner hele tida, min maskin koster nå 5500 men var på tilbud til 2000 før jul

Simticer
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 896
Simticer Postet 30. April 2012 14:00

Kærringa kjøpte en kapselmaskin senseo... Brukte den et par uker for å bevare husfreden, nå står den i skapet og Moccamastern er på plass. Kaffekvern og Blå Java på Coopen.... vet ikke hvor de selger fancy-bønner her....

AceCikey
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Antall poster 386
AceCikey Postet 30. April 2012 14:36

Foretrekker full auto maskiner (som kverner bønnene og koker kaffen på porsjonsbasis)og da foretrekker jeg mørkbrente varianter. Delonghi lager meget gode maskiner! Anbefales!

Men jeg bruker kapselmaskin til vanlig, Dolce Gusto, og da går det i Zoega Mollebergs Blanding. Fordelen med kapselmaskiner er at du alltid får en fersk kopp. Aldri kaffe som har stått for lenge på kanna eller termosen.

PS: Simen Senseo bruker puter, ikke kapsler. Forskjellen er at kapslene er lufttette, mens putene fort kan misse smaken etter at pakken er åpnet.

Simticer
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 896
Simticer Postet 30. April 2012 14:40

Jepp, du har rett Ace. Puter it is. (aka kaffebleier) And crap it is.

Marianne
  •  
Medlem siden 18/09-2011
Antall poster 608
Marianne Postet 30. April 2012 17:01

Vet ikke hvordan det er i Sverige, men her i Norge har Meny kjeden et utrolig bra utvalg i div kaffi typer/bønner.Du kan lage din egen kombinasjon og får kvernet alt ferdig i butikken..Har selv en Braun trakter som er helt topp og ikke noe fancy pancy.. Hilsen en kaffi avhengig på 40 året..

Emil77
Medlem siden 20/03-2011
Antall poster 6
Emil77 Postet 30. April 2012 21:26

Like mange meninger om kaffe som personer omtrent.....jeg er barista, har drevet kaffebar i over 9 år nå og vært de siste 4-5 årene å konkurrert i NM i baristakunst.
For å få GOD kaffe kreves mange ting..men for hjemmebrukere er kunnskap/smak avgjørende, riktig utstyr og ikke minst ferske kaffebønner som kvernes rett før ekstrahering.
Med dette mener jeg at du må være bevisst på hva faktisk GOD KAFFE ER, moccamaster/presskanne/aeropress er fantastiske redskaper for å få god kaffe hjemme, disse er forøvrig veldig viktig å holde rene til enhver tid, og kaffe er en ferskvare. GOD kaffe finner du hos de fleste kaffebarer, SVÆRT sjelden du finner hele ferske kaffebønner hos en dagligvarebutikk.
Det er en STOR fordel å ha kaffekvern hjemme som sagt, da får du som skrevet over her alle de deilige smakene og aromaene i kaffen.
Bor du langt unna en kaffebar, finnes det flere bra webshop's du kan kjøpe kaffe og få tilsendt hjem.
GOD kaffe finnes både fra Brasil, Kenya, El Salvador, Etiopia, India, Guatemala osv osv...svært ofte står det en smaksprofil på kaffen i forhold til syrlighet/sødme, karamell, sjokolade, fruktighet, renhet osv.

Selv har jeg aeropress, moccamaster, presskanne og helt manuell Ranicllio silvio maskin med en compaq k3 kvern til for å lage espresso og til å steame melk. (kaffegeeek)

Questions? Bring them on!
Lykke til!

Simticer
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 896
Simticer Postet 1. Mai 2012 12:21

Emil77 skrev:
Questions? Bring them on!

Emil77 skrev:
Med dette mener jeg at du må være bevisst på hva faktisk GOD KAFFE ER, moccamaster/presskanne/aeropress er fantastiske redskaper for å få god kaffe hjemme, disse er forøvrig veldig viktig å holde rene til enhver tid, og kaffe er en ferskvare.

Hvordan rengjører man moccamastern med tanke på middel, vannkanaler og vannbeholderen?

Emil77 skrev:
Bor du langt unna en kaffebar, finnes det flere bra webshop's du kan kjøpe kaffe og få tilsendt hjem.
GOD kaffe finnes både fra Brasil, Kenya, El Salvador, Etiopia, India, Guatemala osv osv...svært ofte står det en smaksprofil på kaffen i forhold til syrlighet/sødme, karamell, sjokolade, fruktighet, renhet osv.

Kan du anbefale en webshop og en kaffe som ikke er syrlig men rund og aromatisk?

PS: Hvilken plassering av hvor mange har du i NM?

Emil77
Medlem siden 20/03-2011
Antall poster 6
Emil77 Postet 1. Mai 2012 17:01

Anbefaler cleandrop pulver sammen med varmt vann til moccamasteren, kjør dette gjennom som om du trakter kaffe. Skyll 2-3 ganger med rent vann etterpå. Bruk cleandrop tabletter til kanna og evnt. termosen...la dette virke 10-15 og skyll rikelig etterpå. Blir garantert veldig bra.

Anbefalinger til webshops : http://timwendelboe.no/ http://www.sh.no/

Deltatt i NM i klassisk baristakunst 3 ganger, kvalifisert meg til semifinalen alle gangene og blitt nr 21, 18 og 12 der.
Deltatt to ganger i NM for studentkantiner og blitt nr 4 og nr 2 der.
[user_image]
[body_html]