• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

Nettbrett - Samsung eller Ipad?

Forfatter: Informer
Kategori: Andre emner » Spill » Konsoll

Informer
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Informer Postet 12. Desember 2012 11:49

Tenkte jeg skulle kjøpe Nettbrett til mine barn på 9 og 11 år i julegave.
Men er svært usikker på hva jeg skal kjøpe.

Det står mellom IPAD 2 16GB 9.7" eller Samsung Galaxy Tab 2, 10.1" 16GB
Begge ligger på under 3.000

Sånn som jeg vurderer det foreløpig.

Ipad fordeler
- Det som kanskje er hottest for ungene.
- Flere apper tilgjengelig enn Android (selv om det vel har liten betyding - enormt utvalg)
- Kan bruke kjøpte apper på flere enheter (slipper å kjøpe spill etc 2 ganger).

Ipad bakdeler
- Må innom Itunes for alt. Legge inn bilder, videoe etc
- Har ikke minnekort slott for utvidelese

Samsung fordeler
- Har minnekort utvidelse - kan utvide med opp til 32GB med minnekort.
- Kan koble direkte til PC og legge inn filmer/bilder som om det var vanlig utforsker

Samsung bakdeler
- Litt mindre utvalg på apper (men er vel uten betyding, enormt utvalg anyway).
- Vet ikke om kjøpte apps kan brukes på flere enheter - Noen som vet?

Noen som har peiling på om man kan bruke kjøpte apps på flere enheter som man kan med Itunes gjennom samsung?

Er det andre fordeler/bakdeler jeg burde tenke på i sammenligningen av disse produktene?
Takker for bidrag

grimteh
Medlem siden 14/02-2011
grimteh Postet 12. Desember 2012 13:49

Tror jeg ville gått for Samsung. Android er så sykt mye mere "fremtidsrettet" enn det OS ipad osv kjører på nå i allefall. Ser så sykt mye bedre ut.

Informer
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Informer Postet 12. Desember 2012 15:50

ja - heller mot Samsung - men lura på om æ da må kjøp alle appan dobbelt opp til 2 unga - eller om de har samme som Itunes at man kan bruk kjøpte appa på flere enheta.

grimteh
Medlem siden 14/02-2011
grimteh Postet 12. Desember 2012 16:46

Det er jeg ikke sikker på desverre. Mulig Ipad er et skritt foran der. Selvsagt ganske kjipt å måtte kjøpe samme app to ganger.

JohnShit
Medlem siden 10/04-2011
Antall poster 36
JohnShit Postet 12. Desember 2012 18:56

android appene følger brukerkontoen til den som kjøpte det, så går fint ann å ha det på flere enheter, men da må man ha samme gmail på begge enhetene.

AceCikey
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Antall poster 386
AceCikey Postet 12. Desember 2012 20:44

Både tilbud i apps, og brukervennlighet er langt bedre i iOS enn på Android så til barn ville jeg ikke en gang vurdert Samsung sitt brett. Jeg er veldig usikker på hva som menes med "mer fremtidsrettet" så det kan jeg ikke kommentere, men jeg ville klart valgt iPad fremfor Samsung her.

(Det ville jeg forøvrig om jeg valgte til meg selv også)

JaCkPoT_
  •  
Medlem siden 01/02-2011
JaCkPoT_ Postet 12. Desember 2012 21:41

Absolutt enig med AceCikey, iPad/iOS er langt lettere for både yngre og eldre. Samsung har flere valgmuligheter, men hva skal en 9 åring med mulighet for 900 forskjellige fargetone på menylinjene?! - Jeg har gitt iPhone til både mamma og pappa (som snart fyller 60) De takler det relativt godt, skulle de derimot brukt android tror jeg det ville blitt for mange valg de ikke skjønte noe av.. (og ikke har bruk for)

grimteh
Medlem siden 14/02-2011
grimteh Postet 12. Desember 2012 22:29

Kan nok tenkes at en ipad er mer brukervennlig for en 9åring. Men synes gnenerelt sett ipad og apple sine priodukter ikke akkurat imponerer i menyene og denslags. Og, jeg liker valgfriheten til Android/samsung. Dette teller såpass mye for meg at jeg ikke engang vurderer å kjøpe apple

Mer fremtidrettet var nok kanskje et dårlig ordvalg, men føler det er mere 2012 (og fremover) med en samsung enn en ipad i mine øyne!

AceCikey
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Antall poster 386
AceCikey Postet 12. Desember 2012 23:12

"Mer fremtidrettet var nok kanskje et dårlig ordvalg, men føler det er mere 2012 (og fremover) med en samsung enn en ipad i mine øyne!"

Dette gir for meg ingen mening. Du har skrevet om "fremtidsrettet" men du sier fremdeles ingenting om hva du legger i det, og hvorfor android skulle være mer fremtidsrettet enn iOS. Slik jeg ser det har apple lenge vært spydspissen for utvikling både på mobil og nettbrett så jeg kan vanskelig se hva som ikke skulle være fremtidsrettet med det, eller hvordan android skulle være ledende i forhold til fremtidig utvikling.

Jeg har aldri forstått hva slags valgfrihet man mener å mangle på iOS. Det eneste måtte være å installere apps fra usikre kilder. Når det kommer til barns eventuelle bruk av nettbrettet er det en åpenbar fordel at det ikke er mulig.

Det er overhodet ingenting en normal bruker ikke kan gjøre med en iPad, og med tanke på hvor mye bedre brukervennlighet den har kan jeg ikke se noen grunn til å velge et android basert brett til barn (eller andre førstegangsbrukere).

grimteh
Medlem siden 14/02-2011
grimteh Postet 12. Desember 2012 23:16

Legger mest i det er med tanke på menyene, utforming. alt ser for meg gammeldags og traurig ut på en ipad. Mere valgmuligheter rett og slett.

Sikkert en safe vei å gå med en Ipad til barn, mulig jeg la for mye vekt på egne meninger bak produktene

Informer
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Informer Postet 12. Desember 2012 23:55

Det er to ting som tiltaler meg med Samsung som jeg savner med Ipad

1. Om jeg vil legge inn 50 barnefilmer på enheten demmes så kan jeg bare plugge Samsung inn i PCen og overføre som om jeg jobbet med utforsker på en PC - På Ipad så må jeg konvertere alt til Ipads format og legge inn mine filmer som gjerne kommer fra torrents in på Itunes. A - liker ikke at jeg må gjøre denne prosessen ekstra B. Liker ikke at apple vet hva slags filmer jeg har lastet ned å lagt inn på min Ipad - vet hvem kanskje de spør om jeg har rett å eie den filmen etc.

2. Det andre som tiltaler meg med Samsung er at der har jeg mulighet til å ha flere minnebrikker med 32GB ekstra med filmer, bilder, musikk etc som ungene kan bytte på som om det var eksterne harddisker med stuff som ikke tar noe fysisk plass.

Hva tenker dere om det?

Ipad er vel det som er HOTTEST og kulest for ungene å ha. Bortsett fra de 2 punktene over så har jeg ingen spesiell preferanse.
Sist endret 13. Desember 2012 01:14

AceCikey
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Antall poster 386
AceCikey Postet 13. Desember 2012 08:50

Minnekort kan være et poeng, men spør deg selv hvor mye plass du faktisk trenger på nettbrettet til ungene dine.

Du kan være trygg på at apple ikke kommer til å kontakte deg fordi de vil sjekke om du har kjøpt filmene du legger inn lovlig, men endring av formater kan selvsagt være tidskrevende.

Jeg ville bare abonnert på Netflix så slipper du styre med nedlasting og konvertering og har et ekstremt godt utvalg i barnefilmer

grimteh
Medlem siden 14/02-2011
grimteh Postet 13. Desember 2012 18:52

Og si at Netflix har et "ekstremt bra utvalg" er vel å ta litt mye i. Synes det ser veldig labert ut jeg, usikker på om jeg skal prøve videre etter gratisperioden har gått ut.

JaCkPoT_
  •  
Medlem siden 01/02-2011
JaCkPoT_ Postet 13. Desember 2012 23:40

grimteh skrev:Og si at Netflix har et "ekstremt bra utvalg" er vel å ta litt mye i. Synes det ser veldig labert ut jeg, usikker på om jeg skal prøve videre etter gratisperioden har gått ut.

Altså med mindre man sammenligner med den amerikanske versjonen, så har de et veldig bra utvalg etter min mening. De har problemer med rettigheter i Norge, men de legger hele tiden til nytt innhold så jeg er sikker på de kommer til å bli megastore her oxo.

grimteh
Medlem siden 14/02-2011
grimteh Postet 14. Desember 2012 00:52

JaCkPoT_ skrev:
grimteh skrev:Og si at Netflix har et "ekstremt bra utvalg" er vel å ta litt mye i. Synes det ser veldig labert ut jeg, usikker på om jeg skal prøve videre etter gratisperioden har gått ut.

Altså med mindre man sammenligner med den amerikanske versjonen, så har de et veldig bra utvalg etter min mening. De har problemer med rettigheter i Norge, men de legger hele tiden til nytt innhold så jeg er sikker på de kommer til å bli megastore her oxo.

håper da det jeg også. Men akkurat nå er det crap imo. Masse gamle greier, og ufullstendige serier.

Solhaug1
Medlem siden 15/03-2011
Antall poster 255
Solhaug1 Postet 15. Desember 2012 09:19

Sikkert lest mange tester allerede, men poster linken fordet

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10071630

AceCikey
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Antall poster 386
AceCikey Postet 15. Desember 2012 09:44

I Barnefilmer har de bra utvalg. Og forsåvidt i alt annet også. Mengden innhold på Netflix i forhold til prisen er faktisk ekstremt bra. De eneste som klager er de som ikke har satt seg inn i hva Netflix faktisk er, og trodde man skulle få alt innhold i hele tv-verden for under hundrelappen i måneden.

Vil man ha de aller nyeste og beste så bruker man HBO sin streaming tjeneste. Da er det ikke så mye innhold, men man får de aller beste og nyeste seriene med en gang.

grimteh
Medlem siden 14/02-2011
grimteh Postet 15. Desember 2012 12:35

Jeg blir begeistra den dagen jeg får noe som kan komme i NÆRHETEN aav det spotify og wimp i dag tilbyr på musikkfronten. Hadde en sånn tjeneste for film vært likebra - alt nytt og det aller meste av ukjente og kjente filmer/serier blitt gjort tilgjengelig - da er det værdt det. Nå er det ikke værdt på langt nær de 79 kr mnd. Bruker heller mere tid å benytter meg av den velkjente piratbukta!
[user_image]
[body_html]