• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

Noen tanker om odds tipping - Del 1

Forfatter: Palasokeri
Kategori: Sport & tipping » Annet

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 15. April 2011 09:31

Noen tanker om odds tipping….

Innledning

Det skal først sies at denne artikkel serien ikke er ment som noen fasit for odds tipping. Den er heller ikke rettet mot de som bedriver odds tipping seriøst, disse har allerede tilegnet seg nødvendig kunnskap og de nødvendige arbeidsverktøy.

Odds tipping er svært populært blant mange. Drømmen om å stadig plukke ut kamper som går inn uke etter uke. Er dette utopi, eller er det mulig å tjene penger på odds tipping?

Ja, det er fullt mulig, men det krever knallhardt arbeid og beinhard disiplin.

Som i alle pengespill, må man kun spille for penger man har råd til å tape. Adskill alltid din spille økonomi fra din husholdnings økonomi.

Fraviker man fra denne regelen bør du slutte med pengespill.

Bankroll management

Så første punkt skal være at man innfører en strikt bankroll management. Sett av et beløp du har råd til å tape i en gitt periode. Denne perioden kan godt være en uke eller en måned, det er helt opp til deg selv.

Beløpets størrelse kan være forskjellig fra spiller til spiller. Men prinsippet for alle, er at du kun skal satse et bestemt antall prosent av tilgjengelige midler i hvert spill. Hva skal denne prosent satsen være? Det kan variere, men jeg vil anbefale at man starter et sted mellom 2-4 prosent. Det høres kanskje lite ut, men husk at vi alle må starte et sted, og er man dyktig nok (eller heldig nok) til å ha overskudd, økes innsatsen med tilsvarende prosentsats av overskudd.

I de tilfeller tilgjengelige spillemidler blir redusert såpass, at en 2-4 prosent innsats ikke oppnår et bestemt minimum innsats i kr, bør du avslutte alt spill i denne perioden, og avvente nye midler for neste periode. Hvorfor skal du tømme spillekassen helt? Bruk tiden til å holde deg oppdatert på hva som foregår i de forskjellige lag og ligaer.

Hvilke type spill bør spilles?

Når kriteriene for bankroll management er satt, skal du bestemme deg for hvilke type spill som skal spilles. Mange spillere er glad i odds bonger med flere kamper. Dette er ikke å anbefale, jo flere kamper på en odds bong, desto større sannsynlighet for at innsatsen går tapt.

Argumentet i mot dette fra mange spillere, spesielt nybegynnere er at de synes det gir for lite betalt.

I odds tipping som i poker bruker man ROI (Return On Investment) som et målebegrep, oppnår du 110 % over en 12 måneders periode er du blant de bedre der ute.

Skal det tjenes penger på odds spill, er det nødvendig å se på dette som et langtids prosjekt.

Jeg vil anbefale spill på single kamper. Ved spill på single kamper er det om å gjøre å finne odds med verdi, dvs. spillobjekter der bookien har satt for høy odds på et utfall. Begrepet verdispill vil vi gå nærmere innpå i en senere artikkel.

Javel, spill på single kamper. Hvor ofte skal det spilles? Du kan finne hundrevis av spill hver dag, men du må ikke og skal ikke spille hver dag.

Når dette er sagt, skal du idet du vet du har en edge over en bookie også spille dobler da dette kan gi din bankroll en raskere vekst. Det er likevel viktig at man har en sunn risk management, og veier dette opp mot verdien i et spill.

Hvilken liga skal jeg velge?

Det første som skal gjøres er å velge et land eller liga, som du skal ha hovedfokus på. Mange gjør den feilen at de spiller på odds i ukjente ligaer eller land. Dette er en kardinal feil som må lukes bort umiddelbart. Etter hvert som du har tilegnet deg den nødvendige kunnskap om et bestemt land eller liga, kan du utvide horisonten, men først når ditt arbeid over tid viser grønne tall. Kan du ikke vise til dette, har du ikke jobbet hardt nok.

Hvilket land eller liga bør man velge? Den meste av tiden forut et spill vil du bruke på nettet for å lete opp informasjon om forskjellige spill objekter. Det er da naturlig å bruke kilder på de fremmedspråk man har tilegnet seg. For de fleste av oss er dette engelsk, så engelsk fotball er et godt utgangspunkt. Det skal også nevnes at ligaspill er å foretrekke. Cupkamper lever sitt eget liv, og bør kun spilles hvis du finner et verdispill.

Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at du ikke skal tippe på kamper fra andre land, men hvis du ønsker å ha en edge ovenfor bookies og andre tippere, må du grave dypere enn tabeller og annen relevant statistikk. Dette kan for eksempel være klubbenes hjemmesider, lokalaviser, diverse forum etc.

Dette er spesielt viktig ved spill på kamper i lavere divisjoner. Et enkelt søk på nettet vil gi deg de nødvendige språk oversettelse programmer.

Det er heller ikke en ulempe at det vises fotball nesten daglig på TV. Husk at TV er en del av ditt arbeidsverktøy for oddstipping.

I den neste artikkelen vil jeg sette fokus på hvilke arbeidsverktøy som du kan bruke i din research.

Jeg forventer ikke at alle er enige i det jeg skriver, men jeg håper det vil bli skapt litt diskusjoner rundt temaet, og at det vil være inspirerende til mange godbiter i Sportsbetting forumet.

Palasokeri
Sist endret 12. April 2013 17:47

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011

Arbeidsverktøy og kilder

Excel

Føre statistikk og regnskap er av større viktighet enn det de fleste tror. Derfor er excel et av de arbeidsverktøy du vil ha nytte av i odds tipping. Et verktøy for regnskap og statistikk, er noe jeg håper og tror vil bli integrert i GamingHill.

Inntil dette eventuelt er på plass er det en smal sak å sette opp dette i excel.

Start med å sette opp følgende informasjon celler (med de nødvendige formler):

1. Spillnr.
2. Spillobjekt
3. Odds alternativer
4. Odds valg
5. Innsats
6. Resultat
7. Vunnet / tapt
8. Saldo før spill
9. Saldo etter spill

Hvorfor er det så viktig med regnskap og statistikk? I tillegg til å gi deg full oversikt, vil det bli langt enklere å gjøre eventuelle korrigeringer mtp på valg av type spill, innsats og odds.

E-wallet

De fleste i dag bruker en e-wallet som Neteller, Moneybookers, Pay-Pal eller lignende. I motsetning til poker der man har en eller to favoritt klienter, bør du som seriøs odds tipper ha minst 5-6 bookies som du setter dine spill på. Innlysende nok vil du ha best mulig odds når du velger et spill objekt. Det er EV- å ha bankrollen sin på en eller to bookies.

Det anbefales derfor å ha størstedelen av bankrollen på en e-wallet.

I en tenkt situasjon, du har plukket ut et spillobjekt på din favoritt bookie til en odds på 2,08. Tilfeldigvis så oppdager du at en konkurrerende bookie tilbyr odds 2,16 på samme utfall. I odds verdenen forandrer oddsen seg raskt, og det gjelder å smi mens jernet er varmt. Det ville da være irriterende å måtte gjøre et uttak hos en eller flere bookies før du kan sette spillet.

Mange vil kanskje fnyse av forskjellen på disse odds, og si at den er marginal. Feil, det er her du tjener penger. Du SKAL hele tiden søke å få best mulig odds. I et lengre tids perspektiv kan forskjellen fort komme opp i et firesifret beløp.

Odds kalkulatorer

Odds kalkulatorer er noen små hendige verktøy du finner flere steder på nettet.

Gjør et søk på; bet calculator, odds converter, liability calculator og value calculator for å få en god formening hva disse kalkulatorene gjør. Du vil oppdage at du vil få bruk for de fleste.

Dette er også verktøy jeg tror vi får se bli integrert i GamingHill før eller siden.

Odds sammenligning

For å finne den beste oddsen på et spill objekt er det veldig greit å ha en oversikt. Oddsen forandrer seg stadig, og du vil selvfølgelig ha størst mulig oversikt.

txodds.com og www.odds1x2.com er to sites som gir deg en god oversikt over hva markedet tilbyr av odds.

Et søk på ”odds comparison” på google vil deg enda flere hvis du ønsker dette.

Kilder til informasjon

Nesten all informasjon om spillobjekter vil du finne på nettet. Det finnes noen hederlige unntak i papirutgave, og da kommer vi ikke utenom norske TIPS som bør være velkjent for de fleste. TIPS kan også bestilles som pdf hos tipsfotball.com

Tipper du mye engelsk premier league vil www.physioroom.com holde deg oppdatert over skader, og hvor lenge spillere vil være ute av spill.

Andre sites du ikke vil komme utenom når det gjelder engelsk fotball er www.premierleague.com, www.skysports.com.com samt velkjente BBC.

www.kicker.de er et godt utgangspunkt hvis du foretrekker tysk fotball, og www.gazetta.it hvis valget faller på italiensk fotball.

Det er etter hvert blitt populært blant mange nordmenn å satse penger på spillobjekter i USA. Noe av det første du vil oppdage er at amerikanerne har statistikk på det aller meste, spesielt når det gjelder amerikansk idrett.

Her kan jeg nevne www.covers.com , www.nba.com , www.nhl.com , www.cbssports.com og www.espn.go.com som en god start.

Her vil du også få bruk for verktøyet odds converter som gjør om den amerikanske oddsen til vår velkjente desimal odds. Verktøyet gjør også om den britiske ”fraction” odds til desimal odds og amerikansk odds, men ikke motsatt.

I tillegg til ovennevnte sites skal vi ikke glemme klubbenes hjemmesider og lokalavisene. Lokalavisene er ofte de som følger klubbene tettest. Mindre viktig blir ikke dette når det gjelder spill i lavere divisjoner.

Livescore

De fleste liker å følge med på livescore når spillene er satt, uavhengig om de spiller på ”Live” kamper eller ikke.

www.livescore.com , www.soccerstand.com , www.scorespro.com eller www.flashscore.com er noen av mange tilbydere. Her er det smaken som avgjør hvem du velger.

I den neste artikkelen vil vi se på exchange markedet, og hvordan dette fungerer sammenlignet med ordinære bookies. Vi vil også sette fokus på hvordan man finner et verdi spill.
Sist endret 12. April 2013 18:10

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011

Kommende artikkel

Thor
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 889
Thor Postet 17. April 2011 21:22

Kult om vi fikk til et tippelag her på GamingHill

Gurba
Medlem siden 21/02-2011
Antall poster 273
Gurba Postet 17. April 2011 22:05

Har snakka med acerjay ang tippelag her på GH.. greit med en kjent person som tar seg av gryna osv... men tilbake til artikkelen, synes d er kjempe info til en som kaster in en bong i ny og ne! gleder meg allerede til neste artikkel!!!

Simticer
  •  
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 896
Simticer Postet 18. April 2011 08:59

Wow! Har bestandig trodd at sportsbetting var umulig å kunne plusse i over tid men nå skjønner jeg tegninga. Stiller i tippelag hvis summene ikke blir horrible.

JaCkPoT_
  •  
Medlem siden 01/02-2011
JaCkPoT_ Postet 19. April 2011 01:33

Jeg er med på alle typer spill/tippelag!!

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 19. April 2011 09:59

Del 2 begynner nå å ta form. Blir lagt ut i løpet av påskedagene.

Acid
Medlem siden 01/02-2011
Acid Postet 19. April 2011 10:55

Blir moro.Virker som Norsk tippeliga er vansklig å tippe nå i starten
Sist endret 19. April 2011 22:11

osmark
Medlem siden 01/02-2011
osmark Postet 19. April 2011 13:23

Kan lage til alle de spillelag/tippelag som måtte være ønskelig.
Har drevet masse spillelag på hest, med varierende resultater.
Har vært med på alle mulige andre slags varianter av spillelag.
Om det er interesse for det kan man lage til et slags spillelag som spiller når det er verdier/jackpotter, på f.eks tippelappen, V65, Oddsbomba osv.
Altså på samme måte, bare bedre, enn det tippelaget Tryui har/startet på Donkr.

Åpen for alle forslag.

Solhaug1
Medlem siden 15/03-2011
Antall poster 255
Solhaug1 Postet 19. April 2011 19:41

[quote=
Acid
]Blir moro.Virker som Norst tippeliga er vansklig å tippe nå i starten

Den e og bli umulig å tippe på

Acid
Medlem siden 01/02-2011
Acid Postet 19. April 2011 22:13

Bra du sitterte så jeg så min egen skrivefeil dyklesi, tralalalaa

Gurba
Medlem siden 21/02-2011
Antall poster 273
Gurba Postet 20. April 2011 09:48

Jeg er med på både Hestetipping og ods/ Lørdags/ Søndags kupong.. event hvor vi skal spille og hvilken liga vi skal konse på er jeg da usikker på.. men kansje greit og lage en nye tråd ang dette temaet.. D jeg tenkte var at man gikk i lag 5-10 pers med 200-500kr til ods tipping der vi leverte bonger til hver helg og at alle sammen har vert delaktige og funnet en kamp de mener er bra å tippe på eller noe. så etter ent måned/ 6 mnd / 1 år. deler man overskudde og lar litt stå igjen for nye bong. men men samma for meg ka som skjer bare d er greit at en tar ansvare for penga og å levere bongene. så får de andre som er med på andelslaget være ivri med å finne kamper osv osv. er bare forslag men kan sikkert sette opp egen tråd for d!

BMWK100
Medlem siden 10/02-2011
Antall poster 108
BMWK100 Postet 20. April 2011 12:43

Enig med Jeansson. Jeg er også med.

AceCikey
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Antall poster 386
AceCikey Postet 20. April 2011 14:32

Jeg er lett med på tippelag, men jeg har null kunnskap å bidra med, så alt jeg har å komme med er cash. Dersom det er mulighet for å stappe inn litt død kapital så er jeg altså med, om jeg må finne kamper med verdi selv må jeg melde pass

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 26. April 2011 19:01

Artikkel nr 2 er nå ferdig skrevet. Trenger en finpuss og korrektur før den legges ut.

krabbi
  •  
Medlem siden 19/02-2011
Antall poster 308
krabbi Postet 26. April 2011 19:11

interessant må få høre kordan dette utarter seg

moveras1
Medlem siden 17/02-2011
Antall poster 538
moveras1 Postet 26. April 2011 23:44

Er lett med på tippelag

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 27. April 2011 08:45

Den andre artikkelen ligger nå ute, rett under den første

Palasokeri
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Palasokeri Postet 27. April 2011 14:55

NewsNow:Football News er en side med fotball nyheter, skadesituasjoner og suspensjoner. Nyhetene blir samlet fra en mengde kilder og sortert i ulike kategorier.

Goggen
  •  
Medlem siden 10/02-2011
Antall poster 975
Goggen Postet 27. April 2011 15:01

Tippelag frister ja

okserull
Medlem siden 01/02-2011
Antall poster 1
okserull Postet 28. April 2011 17:18

For de som synes Excel blir avansert, kan http://spelboken.se/ anbefales på det sterkeste

Acid
Medlem siden 01/02-2011
Acid Postet 29. April 2011 22:55

Er lett med på ett bra tippelag også
[user_image]
[body_html]