• Introduksjon til GamingHill.com

GamingHill.com er et verdensomspennende sosialt spillenettverk som tilbyr avtaler, verktøy, anmeldelser, nyheter og underholdning som er spillrelaterte.
    Les mer her.

Nytt tilbud for poker og oddsspillere som er bekymret for spillingen sin

Forfatter: BKS
Kategori: Andre emner

BKS
Medlem siden 08/09-2011
Antall poster 10
BKS Postet 8. September 2011 13:04

Kurs ferdighetsbaserte pengespill - Blå Kors senter Oslo
Vi starter kurs for personer som spiller ferdighetsbaserte pengespill og som er bekymret for sitt forhold til spill. Pengespill (poker/odds) som er basert på kunnskap og ferdigheter skiller seg på viktige områder fra rene tilfeldighetsspill. Mange som spiller slike spill føler seg misforstått i møte med venner, familie og profesjonelle hjelpere. Vi lager derfor nå et eget tilbud til poker og oddsspillere. Kursledere er Rolf Brumoen (sosionom) og Pål Fylling Helland (psykolog). Meld deg på til Pål F. Helland: tlf 400 33 596 eller pal@bks.no. Ta gjerne kontakt ved spm. Tips til hvordan nå ut til flest mulig poker/oddsspillere mottas også med takk

Hvem passer kurset for?
Du spiller poker eller odds og er bekymret for om spillingen din påvirker livet i en negativ retning. Du bør ha et ønske om å gjøre noe med denne bekymringen, feks å spille mer kontrollert, spille mindre eller å kutte ut i en periode. Du trenger ikke å ville slutte å spille.

Når/hvor?
Kurset starter torsdag 27.10 kl 17-19 og er samme tid hver torsdag frem til 15.12 (i alt 8 samlinger). Sted er Blå Kors senters lokaler i Storgata 38, Oslo sentrum.

Hva lærer du?
- Bli klar over målsetninger/verdier i livet og ta beslutninger om hvordan du ønsker å ha det: Bli sjef i eget liv!
- Lære om endringsprosesser og hva som skaper motivasjon.
- Hvordan ta kontrollen i utfordrende situasjoner.
- Hvordan ta kontroll over tanker og følelser.

Hvorfor kurs?
- Ikke alle som er bekymret for sitt forhold til spill trenger å gå i behandling.
- Gratis og du trenger ikke henvisning fra lege
- Utenom arbeidstid
- Møte andre i samme situasjon
- Kurset kan også være nyttig som tillegg til annen behandling for de som ønsker det.

Spørsmål og svar:
Må jeg fortelle mye om meg selv og min bakgrunn?
Du velger selv hvor mye du ønsker å fortelle. Når det er sagt så er det ofte nyttig at kursdeltagerne utveksler erfaringer. Vår erfaring tilsier at mange synes dette er noe av det mest nyttige med slike kurs, det å møte andre i samme situasjon.

Kan kurset gjøre meg til en bedre poker/oddsspiller?
Vi tror ikke at vi kan gjøre noen til dyktigere spillere (vi er IKKE pokercoacher) men du kan kanskje bli flinkere til å ha et balansert forhold til spillet.

Poker og odds er to veldig forskjellige spill, hvorfor blande de?
Poker og oddsspill er ulike, men har det til felles at spillet er påvirket av kunnskap og ferdigheter. Dersom det er stor nok pågang av deltakere kan det bli aktuelt med rene odds/pokerkurs senere.

Med vennlig hilsen
Pål F. Helland
Psykolog/prosjektleder
Blå Kors senter / spillkontroll.no

BKS
Medlem siden 08/09-2011
Antall poster 10
BKS Postet 28. September 2011 09:58

Vi har fortsatt ledige plasser, bare å melde seg på. Hvis du er usikker på om dette tilbudet passer for deg, ta kontakt så kan vi finne ut av det: pal@bks.no eller 400 33 596.

Med vennlig hilsen
Pål F. Helland
Psykolog/prosjektleder

LFCPAL
  •  
Medlem siden 10/02-2011
LFCPAL Postet 28. September 2011 14:36

Synes det er meget bra at dere finnes for dem som får problemer med spill og rus men har et lite spørsmål når det gjelder dette kurset, vil de som møter opp på dette kurset telles og komme i deres statistikk som personer som har bedt om hjelp for sine "spille vansker"?
I så fall mener jeg det er feil, da slik du/dere fremstiller dette vill flere som bare er litt nysgjerrige på hva dette går ut på møte opp uten å egentlig ha et "problem" med spill. Men vist dette er et lavterskel tilbud for å få tak i de som virkelig har et problem og å hjelpe de som er på vei inn i et problem så er dette meget bra, men vist dette blir brukt mot oss spillere senere med at det er en økning av pokerspillere som har bedt om hjelp bare for at de har vært på dette kurset er dette feil i mine øyne.

BKS
Medlem siden 08/09-2011
Antall poster 10
BKS Postet 4. Oktober 2011 09:00

Hei! Takk for spørsmål! Det er interessant problemstilling. Hvis flere får hjelp, blir dette "brukt i mot" poker og pokermiljøet? Desverre er det nok slik at vi sliter litt med at en del i behandlingsapparatet over mange år har drevet med høylytt svartmaling av poker og pengespill generelt. Det har vel handlet om flere ting, men det er ikke så mange år siden at spilleproblemer ikke var en anerkjent problemstilling i det hele tatt og da må man kanskje skrike litt høyt for å bli hørt. Vi skjønner at vi har en jobb å gjøre med å vinne tillit, særlig i pokermiljøet.

Vi håper med dette tilbudet og www.spillkontroll.no å representere en litt annen stemme, som ikke krisemaksimerer. De fleste som spiller poker og andre pengespill gjør dette helt uten at det er noe problem. Og så er det jo sånn at de fleste av oss har perioder i livet der vi gjør for mye av noe som ikke er bra for oss (spiser, drikker, sitte på sofaen og spille playstation... osv). For noen blir det for mye poker eller oddsspilling, for mye tid eller for mye penger.

Siden kurset har en lav terskel (trenger ikke henvisning fra lege), vil det også si at man ikke trenger diagnosen spilleavhengig for å få hjelp. Vi kan dermed ikke telle folk som spilleavhengige. I denne sammenhengen synes vi også selve diagnosen er egentlig ganske uinteressant. Det som er viktig er jo om man har havnet på et sted der spillet blir en negativ faktor i livet, og at vi sammen kan finne måter å løse dette på.

Vi vil selvsagt oppsummere kunnskapen vi tilegner oss gjennom dette arbeidet, men jeg tror at det vi evt kommer ut med vil bidra til å skape et mer nyansert bilde av poker og spilleproblemer enn det som har vært frontet av andre.

Håper det var svar på noen av dine bekymringer. Hvis ikke så si i fra

Med vennlig hilsen
Pål F. Helland
Psykolog
Blå Kors senter
Sist endret 4. Oktober 2011 10:09

LFCPAL
  •  
Medlem siden 10/02-2011
LFCPAL Postet 4. Oktober 2011 14:18

Takker for et grundig og oppklarende svar, som du sier kan dette gi hjelpe apparatet et bedre innblikk i hva poker er. Det er sikkert mange som selv om de ikke taper mye og til og med er vinnende spillere som bruker alt for mye tid på å spille som kunne hatt fordel av et slik kurs. Så meget bra at dere kjører slike kurs

Men du svare ikke direkte på mitt spørsmål angående telling av henvendelser, for den statistikken som dere og andre bruker mot pokeren i debatter om dette er antallet personer som har nevnt poker som et problem når de tar kontakt med de forskjellige hjelpe linjene. Det er altså ikke de som telles som spilleavhengige pokerspillere som bruks, men de telte henvendelsene som brukes. Du sier dere ikke kan telle de som kommer på disse kursene som spilleavhengige siden de ikke har en henvendelse fra lege, men vil der telle disse som personer som har tatt kontakt med der med poker som et av deres problem?

Ikke meningen å være kritisk, men jeg er for en legalisering av poker og er dritt lei det jeg mener er uvitende som kritiserer poker og kommer med statistikker som jeg ikke tror helt på. Selvsagt er det personer som bruker for mye tid og penger på poker, men jeg er ganske sikker på at dette er et mye mindre problem en andre spill som er lovlige i Norge. Pokeren blir bare større og større, man greier ikke stoppe det. Da er det bedre å regulere pokeren med både lisensordninger for poker klubber og for online poker. Da blir det også lettere å fange opp de som sliter.

BKS
Medlem siden 08/09-2011
Antall poster 10
BKS Postet 11. Oktober 2011 11:28

Hei igjen! Jeg forstår din bekymring! Men det er nok slik at vi må i en eller annen form telle de som kontakter oss, det er jo noen som betaler lønna vår også som vil vite hva vi driver med Vi får heller være flinke til å forklare hva det faktisk betyr når folk kontakter oss og deltar på kurs.

Om poker er bedre eller verre enn andre spill i forhold til spilleproblemer er nok vanskelig å si noe om, forskningen så langt tyder vel på at andel med tegn på spilleproblemer ligger omtrent likt med andre spill. Men samtidig så er det en stor svakhet at det ikke finnes måleinstrumenter som er spesifikt tilpasset poker, noe som kan være en feilkilde. Heldigvis skjer det utvikling her og forhåpentligvis kan dette være på plass snart.

Om noen skulle ta det at folk går på våre kurs som et tegn på at poker er satan sjøl og dommedag er nært forestående tror jeg at dette vil falle på sin egen urimelighet. Uansett så tror jeg at i det lange løp så er pokermiljøet, også de som ønsker legalisering tjent med at det finnes lett tilgjengelige hjelpetilbud som kan fange opp de som begynner å få problemer.
Sist endret 11. Oktober 2011 13:50

BKS
Medlem siden 08/09-2011
Antall poster 10
BKS Postet 24. Oktober 2011 12:10

Hei! Vi har fått nok påmeldte og starter kurs denne uken, torsdag 27.10. Hvis det skulle være noen som vil slenge seg med i siste liten så er det nok plass til et par til Bare kontakt meg på pal@bks.no eller 400 33 596.

Med vennlig hilsen
Pål F. Helland
Psykolog/prosjektleder

LFCPAL
  •  
Medlem siden 10/02-2011
LFCPAL Postet 24. Oktober 2011 13:29

BKS skrev:Hei igjen! Jeg forstår din bekymring! Men det er nok slik at vi må i en eller annen form telle de som kontakter oss, det er jo noen som betaler lønna vår også som vil vite hva vi driver med Vi får heller være flinke til å forklare hva det faktisk betyr når folk kontakter oss og deltar på kurs.
Ser den, men liker det ikke. Men det skal sies at jeg synes av det du skriver her er en som kan legge frem et mere nyansert bilde av poker enn det vi har fått fra representanter fra Blåkors i tidligere debatter. Så håper vi får en debatt i tv eller radio hvor du kan representere Blåkors, så får vi se om inntrykket mitt av deg stemmer

BKS skrev:Om poker er bedre eller verre enn andre spill i forhold til spilleproblemer er nok vanskelig å si noe om, forskningen så langt tyder vel på at andel med tegn på spilleproblemer ligger omtrent likt med andre spill. Men samtidig så er det en stor svakhet at det ikke finnes måleinstrumenter som er spesifikt tilpasset poker, noe som kan være en feilkilde. Heldigvis skjer det utvikling her og forhåpentligvis kan dette være på plass snart.
Tror du ikke en lisens ordning til nettbaserte spilltilbydere ville gjort det lettere for dere å få en oversikt over hvor mange som spiller, hvor mange som har problemer og da også gjort det lettere for dere å fange opp disse og gitt dem hjelp på et tidligere tidspunkt?

BKS skrev:Om noen skulle ta det at folk går på våre kurs som et tegn på at poker er satan sjøl og dommedag er nært forestående tror jeg at dette vil falle på sin egen urimelighet. Uansett så tror jeg at i det lange løp så er pokermiljøet, også de som ønsker legalisering tjent med at det finnes lett tilgjengelige hjelpetilbud som kan fange opp de som begynner å få problemer.
Jeg synes ikke det er urimelig at folk tror poker er et "satans verk" etter den til tider feilaktige fremstillingen pokeren får i media. Men som jeg har sagt tidligere er jeg glad dere finnes for dem som får problemer

BKS skrev:Hei! Vi har fått nok påmeldte og starter kurs denne uken, torsdag 27.10.
Hvor mange har meld seg på kurset?

Håper du kan gi oss en oppdatering her etter kurset på hvordan kurset har vært. Lykke til, eller som vi pokerspillere sier det, GL

BKS
Medlem siden 08/09-2011
Antall poster 10
BKS Postet 10. Januar 2012 13:07

Hei!

Kurset ble gjennomført som planlagt, og deltakerne gav gode tilbakemeldinger. Vi hadde vel 8 påmeldte men satt igjen med en hard kjerne på 4 til slutt. De fleste som ble med denne gangen var personer som hadde opplevd en del problemer med spillingen sin og ønsket å gjøre noe med det. Deltagerne gav tilbakemelding på at det som var særlig nyttig var å høre erfaringer fra andre kursdeltagere som er i samme situasjon.

Jeg håper at vi i fremtiden også kan få med flere som bare er usikre eller litt bekymret for spillingen. Men tendensen er vel at folk venter til de er helt sikre på at man har et problem før man oppsøker oss. Og da har gjerne spillingen fått negative konsekvenser som igjen gjør det vanskeligere å gjøre noe med problemet.

Uansett så var det en positiv erfaring, og vi planlegger å gjennomføre nye kurs hvis vi får nok deltagere. En ideell størrelse på en slik gruppe er vel 6-8, men erfaringsmessig er det en del som faller fra så vi prøver å rekruttere ca 10-12 stk før vi setter i gang.

Med vennlig hilsen
Pål Fylling Helland
Sist endret 10. Januar 2012 13:19
[user_image]
[body_html]